Myself

Önszabotálás – kudarckerülés mesterfokon

Mindannyian csináljuk, a mindennapjaink része. Van előtted egy feladat, egy cél, amit meg kell, vagy meg kellene csinálni. Állsz és érzed, hogy egyre nagyobb kihívást jelent a számodra. Egy idő után már mindent megteszel azért, hogy elkerüld, mert szinte lehetetlennek érzed elvégezni, vagy elérni azt az adott dolgot.

Ha megfigyeled, a vívódásod közben a feladat nagysága, minősége, nehézsége a valóságban nem változik, csak a fejedben. Nézzük meg mi az oka az önszabotázsnak:

Félelem

Alapvetően a félelem egy ösztönös védelmi mechanizmus. Ha történik valamilyen negatív esemény, trauma veled, ami szenvedést, belső konfliktus okozott, akkor az agyad próbál a következő hasonló eseménytől megvédeni. Például, ha megégetted magad egy adott párkapcsolati szituációban, akkor automatikusan a következőt megpróbálod elkerülni. Ennek oka, hogy az agyad védeni akar, a félelem eszközével, a következő rossz eseménytől, kudarctól, fájdalomtól.Emiatt fogsz megtenni mindent, csak hogy ne kelljen azt az adott dolgot megcsinálnod. Kifogásokat találsz, időt húzol stb…. A lényeg, hogy a fájdalom ne jelentkezzen újra. A csavar az egészben az, hogy ezzel újabb és újabb kudarcélményeket fogsz magadnak generálni.

A félelemnek megvan a szerepe az életben, azonban fontos, hogy meg tudjuk különböztetni a racionális és az irracionális félelmet. Fel kell ismerned azokat, amelyek nem téged szolgálnak és csak hátráltatnak.

Önbizalomhiány

Rossz gyerekkor, lekicsinylő környezet, túlzó elvárásoknak való megfelelés, elérhetetlen célok és folyamatos kudarcok. Ezek a legtöbb ember életében jelen vannak. Az ezen okok miatt kialakult alacsony önértékelés és önbizalomhiány szintén oka lehet az önszabotálásnak. Kevésnek tartod magad, nem érdemled meg a sikert, más úgyis jobban csinálja… Bár tudod, hogy meg tudnád csinálni, mégis a képességeidet egyre kisebbnek érzed a legapróbb feladat elvégzéséhez is.

finger-pointing-criticism.jpg

Az önszabotálás legjobb eszközei

Halogatás, felelősségáthárítás, kifogáskeresés, magad kritizálása, a figyelem elterelése, agresszió, bizonyos függőségek. Ezek mind az önszabotálás eszközei. A megjelenési módok rendkívül széles palettán mozognak. Az adott helyzetben felismerni nagyon nehéz. Gyakran csak utólag láthatod, hogy ezek valamelyike bukkant fel.

Kiemelném a vak vagy túlzott optimizmust, ami manapság nagyon felkapott szemléletmód. Sokan azt hiszik, hogy elég hinni egy pozitív képben és a csoda el fog jönni. Sajnos ez nem így működik. Tett, majd eredmény. Ennyi a képlet. Ha feladat helyett inkább reménykedsz egy megfoghatatlan segítségben, jutalomban, eredményben, vagy, hogy magától rendbejönnek a dolgok, akkor az bizony tévútra visz. Igazából ott is csak el szeretnéd kerülni a feladat, a döntés elvégzésével járó belső konfliktusaidat.

Fontos, hogy az önszabotálást időben felismerd. Vizsgáld meg azt, hogy az adott feladat tényleg olyan nehéz-e, vagy csak Te teszed azzá. Tudatos figyelemmel, az önismeret fejlesztésével rendkívüli módon lehet csökkenteni az esélyét annak, hogy újra megteszed.

Ne engedd, hogy a félelmeid vagy az önbizalomhiányod megakadályozzon a fejlődésben.

Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg másokkal is és kövesd a Facebook oldalunkat hasonló tartalmakért!

A cikk írója:
Kézai András

Hasonló írásaink

Hírlevél

Szeretnél azonnal értesülni, ha új írásunk jelenik meg?
Iratkozz fel hírlevelünkre!