Myself

Ez teszi tönkre az életünket, a halogatás!

Elhalasztani egy döntést, elodázni egy feladatot, vagy csak nem kivinni a szemetet. Ezzel nap mint nap találkozhatsz. A legtöbbünk imád halogatni és előszeretettel teszi is meg ezt. Ez nem jó vagy rossz, ilyenek vagyunk, így vagyunk felépítve, programozva, kitalálva. Van, amikor ahhoz, hogy előrébb jussunk le kell gyűrnünk a halogatásunkat. Nézzük meg hogyan működik és mit tehetsz ellene:

De miért is csináljuk?

Teljesen mindegy, hogy milyen témáról van szó, alapvetően a félelem, a motiváció hiánya, vagy a céltalanság az oka. Sokszor ezek tudat alatt jelennek meg, direkt formában ritkán érzed őket és csak azon kapod magad, hogy a facebook-on nézed az édes macskákat. Nézzük, mik az okai:

  • Félsz attól, hogy kudarcot vallasz vagy nem lesz elég jó, amit csinálsz. Sokszor már látod is magad előtt, hogy beleteszel rengeteg energiát és nem fog érni semmit. A másik nagy félelem, hogy tartasz mások negatív véleményétől. Lehurrognak, megszégyenítenek, nem lesz elég jó nekik.
  • Ha nincs elég erős motivációd, elhivatottságod a dolog iránt, akkor meg fogsz tenni bármit, csak hogy ne kelljen vele foglalkozni. Ha nem látod elég tisztán a célját a tevékenységednek, csak azért csinálod mert „kell”, akkor gyorsan eljutsz a halogatáshoz és találsz olyan dolgot, ami abban a pillanatban fontosabbnak vagy legalább érdekesebbnek fog tűnni.

Mit tehetsz ellene?

  1. Tűzz ki határidőket, ezáltal nyomást gyakorolsz magadra és a végén inkább leülsz és megcsinálod, amit kell. Egy idő után túl nagy lesz a feszültség és inkább leülsz és elvégzed a dolgod. Hasonló elven működik az, amikor valaki csak a határidő előtt tudja elkezdeni a feladatát. A határidőig nem érzi eléggé a belső feszültséget, ahhoz hogy megcsinálja. Ezért elodázza addig, amíg a nyomás zavaróvá nem válik számára.

2. Jutalmazd meg magad, minden elvégzett feladatért vagy elért célért. Így azonnal társul a munkád mellé egy pozitív visszacsatolás. Ha csak csinálod a dolgod mindenféle pozitív feedback nélkül, garantáltan meg fogod unni a tevékenységet.

3. Bontsd fel a feladatod kisebb feladatokra és tűzd ki célul, hogy minden nap rászánsz legalább 10 percet és megcsinálsz legalább egyet. Ezáltal a nagy feladat teljesülni fog egy idő után. Emellett nem fogod túl nagynak érezni az alapfeladatot és nem fogsz félni a kudarctól. Ha sok kis feladatra bontasz egy nagyot, akkor a jutalmazással még jobban motiválhatod magad az elvégzésére.

 

4. Gondold végig azt, milyen előnyöd származik abból, ha ma elvégzed a feladatod és nem tolod el holnapra.

5. Ha tudod, keresd meg a miértet. Lásd azt, hogy az adott feladat hogyan visz téged előre vagy legalább milyen haszna van.

A halogatás önmagában nem gond. Akkor van baj, ha nagyon erősen kihat az életedre és meggátol abban, hogy fejlődj. Gondold végig azt, hogy ha minden döntésedet akkor hoztad volna meg az életedben, amikor kell, itt tartanál? Ismerd fel mikor teheted meg és mikor nem a halogatást.

Ha arra kerül a sor, hogy tégy magadért, akkor ne hagyd, hogy a halogatás győzzön. Benned is sokkal több van, mint amit eddig kihoztál magadból. Lépj előre, mert a lehetőség benned van!

Ha tetszett az írásunk, akkor oszd meg másokkal is és kövesd a Facebook oldalunkat hasonló tartalmakért!
A cikk írója:
Kézai András

Hasonló írásaink

Hírlevél

Szeretnél azonnal értesülni, ha új írásunk jelenik meg?
Iratkozz fel hírlevelünkre!